**** Speel de video af

1974

Hi-Tec is opgericht door Frank van Wezel in het Engelse dorp met de toepasselijke naam Shoeburyness. Frank’s liefde voor de sport was voor hem de aanleiding voor het ontwikkelen van een innovatieve, lichtgewicht squashschoen die meteen comfortabel zit.

****
**** ****

1978

Hi-Tec vestigde zich in Amerika met de introductie van ‘s werelds eerste lichtgewicht hiking schoen, de Sierra sneaker, een sportschoen voor in de bergen.

1981

De Silver Shadow is in 1981 gelanceerd om ook de hardloopcategorie te veroveren. En met succes! Tijdens dit introductiejaar werd deze Hi-Tec trainers gedragen door liefst 23% van de deelnemers aan de marathon van Londen.

****
****

1982

Het MAGNUM merk is geboren volgens een direct verzoek van de FBI aan Hi-Tec voor een lichtgewicht, atletische en comfortabele uniformschoenen.

****

1988

Hi-Tec werd geïntroduceerd op de Londense beurs en werd hiermee een officiële, publieke onderneming.

****

1990

De Attitude IV wordt bekroond als de nummer 1 hiking schoen in Amerika. In juli 1990 bereikte de bergbeklimmer Adrian Crane de hoogste toppen in alle 50 staten in Amerika, en dat binnen een recordtijd van 101 dagen. Deze verbazingwekkende presentatie van Adrian was de inspiratie voor de landering van het merk 50 Peaks, waarvan de eerste collectie is ontwikkeld met Adrian’s ondersteuning.

****
****

1992

In het eerste seizoen van de wereldberoemde Engelse Premier League van de voetbalcompetitie werd Hi-Tec’s machtspositie in de de sport bevestigd met de beste verkoop van de Kings Cup laarzen, die door de 52 Premier League spelers werden gedragen.

****
****

1995

Hi-Tec werd het officiële schoenenmerk bij de Wimbledon tenniskampioenschappen.

****

1996

Door sport en outdoor te combineren, introduceert Hi-Tec een revolutionair, nieuw en groots evenement in Amerika: The Adventure Racing Series. Tijdens dit evenement heeft ieder team 4-5 uur de tijd om de race te volbrengen met trail running, kanoën, mountain biking en tevens een serie van testen, zoals geblinddoekt puzzels oplossen, knopen maken en door de modder kruipen.

****
**** ****

2000

Frank privatiseert het bedrijf. Hi-Tec is tot op de dag van vandaag een geheel eigen familiebedrijf.

2007

Ten tijde dat Golfer Padraig Harrington drie grote kampioenschappen wint, droeg hij de technologisch geavanceerde CDT Golf schoen van Hi-Tec. Dit was de wereldwijde op het gebied van golfschoenen.

****

2010

Hi-Tec lanceert de Liquid Mountaineering video die viraal gaat met meer dan 15 miljoen kijkers. Deze video wint dan ook de Cannes Lions Award 2011 bij de Creativity Awards in Frankrijk.

****

2011

Ed van Wezel, de zoon van Frank, wordt CEO en het hoofdkantoor verhuist naar Nederland; het land waar de familie van Wezel oorspronkelijk vandaan komt.

****
****

2013

Met de introductie van de populaire Zuuk, een ongelooflijk lichtgewicht multi-sportschoen, wint Hi-Tec de prijs voor ‘Footwear Product of the Year’ bij de The Great Outdoor. Hetzelfde jaar wint Hi-Tec ook ‘The Outdoor Footwear Brand of the Year’ bij de UK Footwear Industry Awards.

****

2014

Voor de viering van Hi-Tec’s 40-jarige bestaan, debuteerde de Classic74; een schoen geïnspireerd op het originele bedrijfsontwerp van de squash Classic uit 1974.

****

Daarnaast wordt Hi-Tec dit jaar de officiële sponsor van de ‘The Walk of the World’, in Nederland beter bekend als ‘de Nijmeegse Vierdaagse’. Dit vierdaagse wandelevenement is dé grootste van de wereld met meer dan 45.000 deelnemers, die elk jaar tot 200 kilometer lopen in de nabijheid van Nijmegen.

**** ****
****

2015

Hi-Tec sponsorde atleet en drievoudig wereldkampioen Squash, Nick Matthew. Nick heeft officieel de ‘Order of the British Empire’ (OBE) door Koninklijke Hoogheid, Prinses Anne toegekend gekregen.

****
****

Vandaag

Hi-Tec Sports is nu een wereldwijd merk met een wereldwijde verkoop van meer dan 250 miljoen US$ en distributie in meer dan 85 landen en dochterondernemingen in Engeland, Amerika, Canada, Zuid-Afrika, Spanje, Frankrijk, Duitsland en de Benelux.

****